تری اتانول آمین

تری اتانول آمین دارای یک بنیان آمین و سه بنیان الکل است.ماده ایست آلی و متعلق به گروه هیدروکربنهای اکسیژن دار و نیتروژن دار می باشد. مانند سایر آمین ها ،از آنجایی که یک جفت الکترون تنها روی نیتروژن است تری اتانول آمین نیز مانند یک باز ضعیف عمل می کند. اتری اتانول آمین برای متعادل نمودن میزان PH در تهیه مواد آرایشی و بسیاری از محصولات مانند لوسیون پوست، ژل چشم، مرطوب کننده، شامپو و خمیر اصلاح کاربرد دارد.این ماده اثری بروی چشم ندارد ولی در اثر تماس با پوست سبب تحریک و آلرژِی در پوست می شود. تنفس آن سبب سرفه می شود و زمانیکه شدیدا حرارت داده شود می سوزد.
نام ماده (فارسی): تری اتانول آمین
نام ماده (انگلیسی): Triethanolamine
نام تجاری (فارسی): تی ئی ای
نام تجاری (انگلیسی): TEA
سایر اسامی: دالتوژن ، تری اتیلول آمین ، ترولامین
مواد مرتبط: MEA ، DEA
مجتمع های تولیدکننده: پتروشیمی اراک
این ماده دارای یک بنیان آمین و سه بنیان الکل است. مانند سایر آمین ها ،از آنجایی که یک جفت الکترون تنها روی نیتروژن است تری اتانول آمین نیز مانند یک باز ضعیف عمل می کند. سایر اسامی آن عبارتند از: دالتوژن ، تری (۲- هیدروکسی اتیل) آمین، ترولامین ، تری اتیلول آمین
موارد مصرف: 
این ماده برای متعادل نمودن میزان PH در تهیه مواد آرایشی و بسیاری از محصولات مانند لوسیون پوست، ژل چشم، مرطوب کننده، شامپو و خمیر اصلاح کاربرد دارد. از جمله مصارف متداول TEA عامل کمپلکس ساز برای یون آلومینیوم در محلول ها است. همچنین تری اتانول آمین به عنوان یک افزودنی آلی به سیمان اضافه می شود.
خواص فیزیکی و شیمیایی: 
formula C6H15NO3
Molar mass 149.188 g/mol
Appearance Pale yellow liquid /hygroscopic
Density 1.126 g/cm3 /
Melting point 20.5 C، ۲۹۴ K، ۶۹ F /
Boiling point 335.4 C، ۶۰۹ K، ۶۳۶ F (208 C at 20 hPa)
Solubility in water
Miscible
Flash point 179 C
Autoignition temperature 325 C
Explosive limits 3.6 – 7.2%
روشهای تولید: 
مونواتانول آمین از واکنش اتیلن اکساید با آمونیاک مایع تولید می شود. این واکنش علاوه بر مونواتانول آمین دی اتانول آمین و تری اتانول آمین نیز تولید می کند. نسبت تولید محصولات مختلف با تغییر استکیومتری واکنش قابل تنظیم است. این واکنش گرماده بوده و می بایست از بالا رفتن دما و رسیدن به نقطه اشتعال ، جلوگیری کرد.
اطلاعات ایمنی: 
این ماده اثری بروی چشم ندارد ولی در اثر تماس با پوست سبب تحریک و آلرژِی در پوست می شود. تنفس آن سبب سرفه می شود و زمانیکه شدیدا حرارت داده شود می سوزد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *