تولوئن دی ایزوسیانات

تولوئن دی ایزوسیانات یک ماده آروماتیک از خانواده دی ایزوسیانات ها است. تولوئن دی ایزوسیانات در تولید روکشها و پوششها، درزگیر، چسبها و الاستومرها کاربرد دارد. این ماده به عنوان یکی از عوامل آسم زا معرفی شده است.
نام ماده (فارسی):تولوئن دی ایزوسیانات
نام ماده (انگلیسی):۲,۴-diisocyanato-1-methyl-benzene
نام تجاری (فارسی):تولوئن دی ایزوسیانات ( تی دی آی )
نام تجاری (انگلیسی):TDI
سایر اسامی:اسید ایزوسیانات , ۲-متیل ام-فنیل استر
مواد مرتبط:Methylene diphenyl diisocyanate ،Naphthalene diisocyanate ، Polyurethane
مجتمع های تولیدکننده:پتروشیمی کارون
تولوئن دی ایزوسیانات یا TDI یک ماده آروماتیک از خانواده دی ایزوسیانات ها است. این ماده برای واکنش با پلی یول ها و تشکیل پلیمر کاربرد دارد. این ماده به صورت دو ایزومر موجود است ۲,۴-TDI و TDI-2,6 . ایزومر ۲,۴-TDI به حالت خالص تولید می شود اما TDI در بازار به صورت مخلوط دو ایزومر به نسبت ۸۰/۲۰ و ۶۵/۳۵ به فروش می رسد. در فرآیند تی دی آی ، تولوئن دی آمین(TDA) با واکنش مجاورتی دی نیتروتولوئن ساخته می شود . TDA نیز به نوبه خود با کربنیل دی کلراید واکنش می دهد تا تولوئن دی ایزوسیانات (TDI) تولید شود. تولوئن دی ایزوسیانات تولید شده در کارون ترکیب۸۰ به۲۰ ایزومرهای تی دی آی ۴،۲ و ۶،۲ با حداقل عیار % ۹۵٫۵ است . موارد مصرف:تولوئن دی ایزوسیانات کاربردهای بسیار وسیعی دارد. این کاربردها از صنایع مبلمان، ،وسایل خواب و زیر فرشی گرفته تا وسایل حمل و نقل و صنایع بسته بندی گسترده است. همچنین این ماده در تولید روکشها و پوششها، درزگیر، چسبها و الاستومرها کاربرد دارد.
خواص فیزیکی و شیمیایی:
Molecular formula:C9H6N2O2
Molar mass:174.2 g/mol
Appearance Colorless to pale yellow liquid
Density 1.214 g/cm3 liquid
Melting point 21.8 C (295.0 K)
Boiling point 251 C (524 K)
Solubility in water Reacts
روشهای تولید:
نیتراسیونNiration:  واکنش تولوئن با اسید نیتریک در حضور کاتالیست و تولید دی نیترو تولوئن هیدروژناسیون Hydrogenation: واکنش دی نیترو تولوئن با هیدروژن در حضور کاتالیزر و تشکیل مخلوط ایزومر های تولوئن دی آمین TDA خالص سازی Purification: تقطیر مخلوط TDA و تولید meta-TDA یا TDI (80/20) فسفوژناسیون Phosgenation: واکنش meta-TDA با فسژن و تشکیل محلوط خام TDI جداسازی: جداسازی TDI 80/20 برای تولید ۲,۴-TDI خالص و مخلوط ۶۵/۳۵ از ۲,۴-TDI و ۲,۶-TDI یا خالص سازی: تقطیر TDI خام برای تولید مخلوط ۸۰/۲۰ از ۲,۴-TDI و ۲,۶-TDI TDI (65/35)
اطلاعات ایمنی:
از تماس با TDI و بخارات آن بشدت باید پرهیز نمود. این ماده به عنوان یکی از عوامل آسم زا معرفی شده است.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *