متیل تترا بوتیل اتر

ماده ایست آلی و متعلق به گروه هیدروکربن های اکسیژن دار(خانواده اتر ها) میباشد.ام تی بی ئی از واکنش شیمیایی متانول و ایزو بوتیلن به دست می آید. که متانول از گاز طبیعی و ایزو بوتیلن از نفت خام یا گاز طبیعی حاصل می شود.در گذشته به منظور ارتقای عدد اکتان بنزین معمولا از موادی مانند تتراتیل سرب (TEL) یا تترامتیل سرب (TML) استفاده می شد.استفاده ام تی بی ئی در سوخت: عامل ضد کوبش در موتور خودروهمچنین به عنوان حلال کاربرد دارد.سبب تحریکات مختصر چشمی و پوستی می شود. در صورت بلعیدن باعث تهوع شدید و استفراغ،گیجی میشود. مخلوط بخارات این ماده قابل انفجار و قابل اشتعال است.
نام ماده (فارسی): متیل تترا بوتیل اتر
نام ماده (انگلیسی): Methyl tert-butyl ether
نام تجاری (فارسی): ام تی بی ئی
نام تجاری (انگلیسی): MTBE
سایر اسامی: ترت بوتیل متیل اتر، متوکسی، متیل پروپان، متیل تی-بوتیل اتر
مجتمع های تولیدکننده: شرکت پتروشیمی بندر امام
ام تی بی ئی از واکنش شیمیایی متانول و ایزو بوتیلن به دست می آید. که متانول از گاز طبیعی و ایزو بوتیلن از نفت خام یا گاز طبیعی حاصل میشود.اما امروزه استفاده از این مواد بدلیل سمی بودن اکسیدهای سرب خروجی و آلودگیهای محیط زیست منسوخ گردیده و کشورهای دنیا به ندرت از این مواد جهت بهبود عدد اکتان بنزین استفاده می کنند. امروزه به دلیل مخاطرات زیست محیطی ترکیبات آلی سرب وممنوعیت مصرف آن در کشورهای مختلف جهان، گروهی از ترکیبات تحت عنوان کلی (ترکیبات اکسیژن زا) جایگزین ترکیبات سرب دار در بنزین شده اند.پس از حذف سرب از بنزین در جهت رعایت مقررات محیط زیست دو نوع ماده اکسیژنه (الکل ها، اترها) برای ترکیب با بنزین مورد استفاده قرار میگیرد. این مواد بدلیل داشتن اکسیژن، سبب بالا رفتن عدد اکتان بنزین و در نتیجه بهبود احتراق سوخت و کاهش انتشار منوکسید کربن، مواد آلی فرار، هیدروکربنهای اشباع شده و… می گردد. استفاده از اتانول از سال ۱۹۳۰ و MTBE از سال ۱۹۷۳ بعنوان مکمل سوخت و ماده اکسیژنه مورد توجه قرار گرفته است در کشور ما نیز از ابتدای سال ۱۳۸۱ و در راستای اجرای مصوبه هیات دولت ترکیبات سرب بطور کلی از فرمولاسیون ساخت بنزین حذف و به جای آن از MTBE با فرمول شیمیایی C5H12O که از نظر شیمیایی از خانواده اترها محسوب میشوند استفاده می گردد. در گذشته به منظور ارتقای عدد اکتان بنزین معمولا از موادی مانند تتراتیل سرب (TEL) یا تترامتیل سرب (TML) استفاده می شد.
موارد مصرف: 
استفاده در سوخت: عامل ضد کوبش در موتور خودرو-به عنوان حلال
خواص فیزیکی و شیمیایی:
 Molecular formula ———–C5H12O
Molar mass =88.15 g/mol
Density =0.7404 g/cm3
Melting point =-109 C، ۱۶۴ K، -۱۶۴ F
Boiling point= 55.2 C، ۳۲۸ K، ۱۳۱ F
فرار،قابل اشتعال، بی رنگ
اطلاعات ایمنی: 
سبب تحریکات مختصر چشمی و پوستی می شود. در صورت بلعیدن باعث تهوع شدید و استفراغ،گیجی میشود. مخلوط بخارات این ماده قابل انفجار و قابل اشتعال است.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *