مستند تولید سود سوز آور (سدیم هیدروکسید)

سدیم هیدروکسید یا سود سوزآور ماده‌ای جامد و سفیدرنگ با دمای ذوب ۱۳۹۰درجه سانتی‌گراد و چگالی ۲،۱۳ می‌باشد. سدیم هیدروکسید به سهولت می‌تواند رطوبت هوا را جذب نماید.این ماده یک ماده معدنی است و متعلق به گروه نمک ها است .این ماده در صنایع نفت و پتروشیمی ،فولاد و آلومینیوم،شوینده و صابون، نساجی ،شیمیایی کاربرد دارد.

نام ماده (فارسی): سدیم هیدروکسید
نام ماده (انگلیسی): Sodium Hydroxide
نام تجاری (فارسی): سود سوز آور
نام تجاری (انگلیسی): Sodium hydroxide
مواد مرتبط: سدیم
مجتمع های تولیدکننده:پتروشیمی شیراز

سود سوزآور یا سدیم هیدروکسید به فرمول NaOH که معمولا به نام کاستیک سودا (Castic Soda) نامیده میشود، مادهای جامد و سفیدرنگ با دمای ذوب ۱۳۹۰درجه سانتیگراد و چگالی ۲،۱۳ میباشد. این ماده، بسهولت میتواند رطوبت هوا را جذب نماید.

موارد مصرف:
صنایع نفت و پتروشیمی ، صنایع فولاد و آلومینیوم ، صنایع شوینده و صابون ، صنایع نساجی و صنایع شیمیایی از جمله در تولید مواد شیمیایی، ابریشم مصنوعی، خمیر کاغذ و کاغذ، در تولید رنگ، آلومینیوم، مواد پتروشیمی و پارچه، صابون و مواد شوینده بکار میرود. همچنین در آزمایشگاهها برای تعیین غلظت اسیدهای مجهول در سنجش حجمی (تیتراسیون) اسید – باز از محلول قلیایی هیدروکسید سدیم استاندارد استفاده میشود.

خواص فیزیکی و شیمیایی
Molecular formula: NaOH
Molar mass: 39.9971 g/mol
Appearance: white solid / hygroscopic
Density: 2.13 g/cm3
Melting point: 323 C, 596 K, 613 F
Boiling point:1388 C, 1661 K, 2530 F

روشهای تولید:
الکترولیز محلول سدیم کلرید بیشترین مقدار هیدروکسید سدیم تولیدی، از طریق فرایند الکترولیز محلولهای کلرید سدیم در یکی از انواع ظروف الکترولیتی بدست میآید. بعنوان نمونه، در فرایند پیل جیوه (کاستنر-کلنر Castner-Kellner)، از جریانی از جیوه بعنوان کاتد استفاده میشود و ملغمه سدیم حاصل با آب ترکیب میشود و تولید هیدروکسید سدیم مینماید و در فرایند دیگر به نام پیل دیافراگم، الکترولیت از آند به کاتد حرکت میکند و دیافراگم (از جنس پنبه کوهی یا سایر مواد غشایی)، فراوردههای آند و کاتد را از هم جدا میسازد. در هر دو فرایند، علاوه بر سدیم، گاز کلر نیز تولید میشود. یک فرایند قدیمیتر برای تولید سود سوزآور، عبارت از فرایند سودا – آهک میباشد که در آن سودا اَش (کلسیم دیهیدروکسید)، در واکنش با کربنات سدیم به کاستیک سودا تبدیل میشود.

اطلاعات ایمنی:
این ماده، بسهولت میتواند رطوبت هوا را جذب نماید و بهمین دلیل، باید هنگام حمل و نقل، تحت پوششهای حفاظتی لازم قرار گیرد. این ترکیب، در تماس با پوست، دارای اثر خورندگی است و برای جلوگیری از اثرات سوزانندگی آن، هنگام استفاده باید مورد توجه قرار گیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *