نیتریل بوتادی ان

نیتریل بوتادی ان رابر (NBR) یک الاستومر یا پلاستیک مصنوعی است. همچنین نیتریل بوتادی ان (NBR) یکی از اعضای خانواده کوپلیمرهای اشباع نشده ۲-پروپن نیترید با ایزومرهای مختلف بوتادی ان است. NBR در ساخت وسایل یک بار مصرف بهداشتی و صنایع خودرو سازی کاربرد دارد.

نام ماده (فارسی): نیتریل بوتادی ان رابر
نام ماده (انگلیسی):Nitrile butadiene rubber
نام تجاری (فارسی): ان بی آر
نام تجاری (انگلیسی): NBR
سایر اسامی:acrylonitrile butadiene copolymer, acrylonitrile butadiene

نیتریل رابر (Nitrile rubber) یا بونا-ان (Buna-N) یک کو پلیمر مصنوعی از اکریلونیتریل (ACN) و بوتادی ان (Butadiene) است. بعضی از نام های تجاری آن عبارتند از: Nipol،  Krynacو  Europren. نیتریل بوتادی ان (NBR) یکی از اعضای خانواده کوپلیمرهای اشباع نشده ۲-پروپن نیترید با ایزومرهای مختلف بوتادی ان (۱, ۳ butadiene و ۱, ۲ butadiene) است. خواص فیزیکی و شیمیایی آن بسیار وابسته به درصد نیتریل در پلیمر است ( هرچه میزان نیتریل در پلیمر بیشتر باشد مقاومت آن در برابر مواد نفتی بیشتر بوده ولی انعطاف کمتری دارد). خواص انعطاف پذیری آن باعث شده که ماده مناسبی برای مواد یکبار مصرف آزمایشگاهی و بهداشتی و دستکش ها باشد. همچنین از این ماده در صنایع خودرو سازی برای لوله های سوخت واشر و درزگیر استفاده می شود. موارد مصرف:در صنایع بهداشتی برای دستکش های غیره لاتکس استفاده می شود. در صنایع خودرو سازی برای تسمه پروانه، لوله ، رینگ ها، آب بندها درزگیرها ، چرم مصنوعی، رل پرینتر و روکش کابل استفاده می شود. لاتکس NBR را می توان در تهیه چسب و بایندر رنگ نیز بکار برد.

روشهای تولید:
برای تولید hot NBR امولسی فایر (صابون) ، ۲-پروپن نیتریل ، مونومرهای گوناگون بوتادی ان (۱و۳-بوتادی ان ۱,۲- بوتادی ان) ، ایجاد کننده رادیکال فعال و کاتالیست به وسل پلیمریزاسیون اضافه می شوند. آب به عنوان ماده واسط وارد وسل می شود. ظرف واکنش ۳۰-۴۰C حرارت داده می شود تا پلیمریزاسیون سریع تر شود و از شاخه دار شدن پلیمر نیز جلوگیری شود. از آنجایی که مونومرهای مختلف موجود قادر به پیشبرد واکنش پلیمریزاسیون نیتریل رابر هستند، ترکیب هر پلیمر نیز فرق خواهد کرد. از این رو هیچ واحدی نیست که در کل پلیمر تکرار شود.
مونومرها را معمولا به مدت ۵ تا ۱۲ ساعت برای واکنش رها می کنند. پلیمریزاسیون تا ۷۰% تبدیل پیش می رود و سپس ماده ای مانند dimethyl dithioarbamate یا  diethyl hydroxylamineبه عنوان Shortstop  یا متوقف کننده رادیکال ها به واکنش اضافه می شود. بعد از توقف فرآیند لاتکس تولیدی، مونومرها واکنش نداده بوسیله جریان دوغابی سرباره جمع آوری می شوند. سپس لاتکس را از فیلترهای گوناگون عبور داده تا ذرات جامد ناخواسته تولیدی، جمع آوری شوند و بعد از آن محصول به تانک اختلاط که قبلا توسط آنتی اکسیدان ها تثبیت شده برده می شود. لاتکس باقی مانده را با عوامل لخته ساز مانند نیترات کلسیم، سولفات آلومنیوم و … در تانک آلومنیومی مخلوط کرده تا ذرات لاتکس لخته شوند سپس محصول تولیدی را شسته و خشک می کنند. روش تولید cold NBR نیز مشابه hot NBR است با این تفاوت که راکتور پلیمریزاسیون را بجای ۳۰-۴۰C تا ۵-۱۵C حرارت می دهند.

اطلاعات ایمنی:
این ماده اشتعال پذیر نیست و روی پوست تاثیری ندارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *