آلکیل بنزن خطی

آلکیل بنزن خطی به ترکیباتی گفته می شود که شامل یک حلقه بنزنی و یک گروه آلکیل خطی متصل به آن است. آلکیل بنزن خطی در گروه هیدروکربن های آروماتیک قرار دارد. مهمترین کاربرد آلکیل بنزن ها ساخت مواد شوینده است. آلکیل بنزن خطی ماده ای اشتعال زا و غیر سمی است.
نام ماده (فارسی): آلکیل بنزن خطی
نام ماده (انگلیسی):linear alkyl benzene
نام تجاری (فارسی):ال ای بی
نام تجاری (انگلیسی): LAB
سایر اسامی: نالکیلین،آلکیلات، دترجنت آلکیلات
مواد مرتبط:بنزن
مجتمع های تولیدی: مجتمع پتروشیمی بیستون کرمانشاه
محل تحویل : مجتمع پتروشیمی بیستون کرمانشاه
بسته بندی : فله ای
آلکیل بنزن خطی به ترکیباتی گفته می شود که شامل یک حلقه بنزنی و یک گروه آلکیل متصل به آن است. گروه آلکیل متصل به آلکیل بنزن خطی ، یک گروه هیدروکربنی آلی خطی است. آلکیل بنزن خطی یا همان LAB ماده ای واسطه در تولید مواد شوینده است. این ماده شامل یک زنجیره خطی و یک حلقه بنزن است. از سال ۱۹۶۰ استفاده از این ماده در شوینده ها به دلیل مشکلات زیست محیطی متوقف شد. نفت سفید یا کروسن ماده اولیه پارافین های خطی با خلوص بالا است که این مواد نیز در نهایت با دی هیدروژناسیون به اولفین های خطی تبدیل می شوند. درنتیجه مونو اولفین های خطی با بنزن در حضور کاتالیست واکنش داده و آلکیل بنزن خطی را تولید می کنند. آلکیل بنزن خطی برای تولید سولفونات آلکیل بنزن استفاده می شود (LAS). این شوینده یک شوینده زیست تجزیه پذیر است. در سال ۱۹۹۵ یک کاتالیست جامد (فرآیند DETAL) برای آن اختراع شد. اکثر واحدهای تولید کننده LAB امروزه از این فرآیند استفاده می کنند.
موارد مصرف:
شوینده ها ، افزودنی، روغن موتور
روشهای تولید:
الف: فرآیند HF/n-paraffins شامل دی هیدروژناسیون n-paraffin ها به اولفین ها و واکنش ثانویه با بنزن در حضور کاتالیزر فلوراید هیدروژن.
ب: فرآیند DETAL شامل دی هیدروژناسیون n-paraffin ها به اولفین ها و واکنش جانبی با بنزن با استفاده از یک راکتور بستر ثابت کاتالیستی. سه: آلکیلاسیون فیدل-کرافت شامل کلریناسیون n-paraffins به مونوکلروپارافین که با آلکیلاسیون بنزن در حضور کاتالیست AlCL3 انجام می شود.
اطلاعات ایمنی:
اشتعال پذیر و تقریبا غیر سمی است.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *