دی اتانول آمین

دی اتانول آمین ، یک ترکیب آلی و مایعی بی رنگ است. دی اتانول آمین یک آمین آلکل دو عاملی است. دی اتانول آمین یا DEA را به عنوان Surfactant و یا ضد خوردگی استفاده می کنند. بلعیدن دی اتانول آمین سبب تحریک شدید و سوختگی دهان می شود.
نام ماده (فارسی): دی اتانول آمین
نام ماده (انگلیسی): Di-ethanolamine
نام تجاری (فارسی): دی اتیلول آمین
نام تجاری (انگلیسی): DEA
سایر اسامی: N-N-دی اتیلول آمین, دی ( ۲-هیدروکسی اتیل ) , DELA , DEA , دو (هیدروکسی اتیل ) آمین , آمین, دیول آمین دیلول آمین, ۲-((۲-هیدروکسی اتیل) آمین) اتانول
مواد مرتبط: اتانول آمین
مجتمع های تولیدکننده: پتروشیمی اراک
این ماده مایعی است بی رنگ و چند خاصیته ، زیراکه هم آمین است و هم یک دی ال. مانند سایر آمین های آلی ، دی اتیلن آمین یک باز ضعیف است. خواص آب دوستی الکل ها را دارد و در آب محلول است. آمیدهای تهیه شده از DEA نیز خواص هیدروفیلیک دارند. دیگر مشتقات دی اتانول آمین عبارتند از: لورامید دی اتانول آمین ، کوکو دی اتانول آمین ، کوکو آمید دی اتانول آمین یا روغن نارگیل از دی اتانول آمین ، لورامید DEA لاریک دی اتانول آمید،لائورل دی اتانول آمید ، و لائورل دی اتانول آمید
موارد مصرف: 
دی اتانول آمین یا DEA را به عنوان Surfactant و یا ضد خوردگی استفاده می کنند. همچنین از این ماده برای برداشت دی اکسیدکربن و سولفید هیدروژن استفاده می شود.
خواص فیزیکی و شیمیایی: 
Molecular formula C4H11NO2
Molar mass 105. 14 g/mol
Density 1. 090 g/cm3
Melting point 28 C, 301 K, 82 F
Boiling point 217 C, 490 K, 423 F
Solubility in water Soluble
Vapor pressure 0. 01 hPa (20 C)
Flash point 169 C c. c.
Auto ignition temperature 370 C
Explosive limits 1. 7 – 6. 4%
روشهای تولید: 
واکنش اتیلن اکساید با محلول آمونیاک در ابتدا اتانول آمین را تولید می نماید: C2H4O + NH3– H2NCH2CH2OH که با دو یا سه اتیلن اکساید واکنش داده و DEA و triethanolamin را تولید می کند: C2H4O + H2NCH2CH2OH– HN(CH2CH2OH)2 C2H4O + HN(CH2CH2OH)2– N(CH2CH2OH)3 سالانه به طور متوسط حدود ۳۰۰M kg از دی اتانول آمین به این روش تولید می شود. نسبت تولیدی محصولات با تغییر نسبت استکیومتری قابل کنترل است.
اطلاعات ایمنی: 
این ماده و محلول آن در صورت تماس با پوست و چشم می تواند سبب تحریک شدید به همراه ناراحتی ، درد و سوختگی شود. بلعیدن این ماده سبب تحریک شدید و سوختگی دهان و همراه با حالت تهوع می شود. ممکن است دی اتانول آمین به نیتروزآمین تبدیل شود که ماده ای بسیار سرطان زا است.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *