نفت گاز مایع

ماده ایست آلی و جزو هیدروکربن های ساده می باشد.گاز مایع که بصورت مخفف LPG نامیده می شود معمولاً عمدتاً از دو ترکیب هیدروکربنی پروپان و بوتان با فرمول شیمیایی C4H10، C3H8 تشکیل شده است. اولین بار در سال ۱۹۱۰ توسط دکتر والتر اسنلینگ تولید شد.نفت گاز مایع جهت سوخت موتور ها، تبرید، استفاده میشود.

نام ماده (فارسی): نفت گاز مایع
نام ماده (انگلیسی): Liquefied Petroleum Gas
نام تجاری (فارسی): ال پی جی
نام تجاری (انگلیسی):LPG
سایر اسامی:دی متیل متان، پروپیل هیدرید
مجتمع های تولیدکننده:شرکت پتروشیمی بندر امام

گاز مایع که بصورت مخفف LPG نامیده می شود معمولاً عمدتاً از دو ترکیب هیدروکربنی پروپان و بوتان با فرمول شیمیایی C4H10، C3H8 تشکیل شده است. بوتان خود شامل دو ترکیب ایزوبوتان ونرمال بوتان است. LPG که معمولاً در برخی نقاط دنیا به نام ترکیب عمده آن، پروپان، نیز شناخته می شود بعنوان محصول فرعی فرآیندهای تصفیه و تولید گاز طبیعی و پالایش نفت خام تولید می شود. LPG در آمریکا عمدتاً از ۹۰% پروپان، ۵/۲% بوتان و هیدروکربنهای سنگین و مقدار کمی نیز اتان و پروپلین تشکیل شده است. اولین بار در سال ۱۹۱۰ توسط دکتر والتر اسنلینگ تولید شد.

موارد مصرف:
سوخت موتور ها، تبرید،

خواص فیزیکی و شیمیایی:
فاقد رنگ، بو و مزه است و بطور کلی زیان آور نیست ولی در صورتیکه حجم زیادی از آن استشمام گردد باعث بیهوشی خواهد شد.

روشهای تولید:
از سنتز نفت پالایش شده یا گاز مرطوب حاصل می شود، و معمولا از منابع سوخت فسیلی به دست می آید.

اطلاعات ایمنی:
بطور کلی زیان آور نیست ولی در صورتیکه حجم زیادی از آن استشمام گردد باعث بیهوشی خواهد شد. از دیدگاه زیست محیطی استفاده از LPG بصورت استاندارددارای کمترین چرخه حیات انتشار گازهای گلخانه ای در مقایسه با سایر سوختهای تجاری است. پتانسیل کاهش اوزون با استفاده از این سوخت به نصف بنزین کاهش می یابد، همچنین انتشار هیدروکربنهای نسوخته ۳/۱ اکسیدهای نیتروژن ۲۰%، منواکسید کربن ۶۰% در مقایسه با بنزین کاهش می یابد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *