پلی استایرین معمولی

پلی استایرن معمولی یک پلیمر ترموپلاستیک است.اولین بار در سال ۱۹۴۰ پلی­استایرن توسط شرکت آلمانی صنایع فارین تولید و به عنوان عایق در صنایع الکتریکی مصرف می شد. از جمله مواردی که باعث توسعه کاربرد این پلیمر شدند، شفافیت، شکل پذیری و قیمت اندک آن است که خود باعث ایجاد جایگاهی مخصوص در بین انواع پلیمر شد است. پلی استایرن در تهیه ظروف یکبار مصرف، وسایل الکتریکی، بدنه ساعت و تلویزیون و رادیو، لوازم ورزشی، اسباب بازی، ‌عایق برودتی، بدنه یخچال و فریزر و وسایل خانگی کاربرد دارد.

نام ماده (فارسی): پلی استایرین معمولی
نام ماده (انگلیسی):General Purpose Polystyrene
نام تجاری (فارسی): جی پی پی اس
نام تجاری (انگلیسی):GPPS
سایر اسامی: پلی استایرن کریستال، پلیمر استایرن، اتیل بنزن همو پلیمر
مواد مرتبط: استایرن، روغن معدنی، لاستیک بوتادین
مجتمع های تولیدکننده: پتروشیمی تبریز

از جمله مواردی که باعث توسعه کاربرد این پلیمر شدند، شفافیت، شکلپذیری و قیمت اندک آن است که خود باعث ایجاد جایگاهی مخصوص در بین انواع پلیمر شد. ظرفیت تولید جهانی پلیاستایرن در دهه گذشته با رشد متوسط سالانه ۷۵/۵ درصد از ۷/۸ میلیون تن درسال ۱۹۹۰ به ۱۸ میلیون تن در سال ۲۰۰۳ رسیده که دراین مدت به میزان بیش از ۲ برابر افزایش یافته است . این پلاستیک بر خلاف سایر پلاستیکها، ویژگی بلوری نداشته و شفاف است . پلی استایرن در برابر جذب آب، مقاومت خوبی داشته و عایق حرارتی و الکتریکی بسیار خوبی است. این پلیمر با مصرف جهانی ۷/۱۴ میلیون تن حدود ۹ درصد از مصرف پلیمرهای اساسی را در بر میگیرد. پلیاستایرن در ۳ گرید HIPS مقاوم در برابر ضربه، GPPS معمولی و EPS انبساطی تولید میشود. اولین بار در سال ۱۹۴۰ پلیاستایرن توسط شرکت آلمانی صنایع فارین (Industries I.G.Farben) تولید و به عنوان عایق در صنایع الکتریکی مصرف میشد. در زمان جنگ جهانی دوم که راه ورود لاستیک طبیعی به آمریکا بسته شد، این پلیمر برای تولید لاستیک مصنوعی در آمریکا بکار گرفته شد . پس از جنگ که مجدداً ورود لاستیک طبیعی به آمریکا آغاز شد. مصرف پلیاستایرن به مراتب کمتر از تولید آن بود . از این رو بازاریابی وسیعی برای مصرف پلیاستایرن برای مصارف روزمره آغاز گشت، در نتیجه، امروزه پلیاستایرن یکی از معروفترین پلاستیکهایی است که در اغلب صنایع مورد نیاز بوده و مصرف میشود.

موارد مصرف:
ظروف یکبار مصرف، وسایل الکتریکی، بدنه ساعت و تلویزیون و رادیو، لوازم ورزشی، اسباب بازی، عایق برودتی، بدنه یخچال و فریزر و وسایل خانگی

اطلاعات ایمنی:
محرک چشم، در دمای معمولی بر روی پوست تاثیر ندارد. غیر سمی. اثرات محیط زیستی ندارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *