پلی اتیلن ترفتالات

خانواده پلی استر، در سنتز الیاف به کار میرود. پلی اتیلن ترفتالات از گستره مواد پلی¬استر است که با مصرف ۳۲ میلیون تن در حال حاضر معادل ۱۸ درصد از کل مصرف جهانی پلیمرهای اساسی را به خود اختصاص داده است. استحکام بالای این پلیمر باعث شده که فشار بیش از psi 100 را تحمل کرده و نیز در مقابل عبور دی¬اکسید کربن از خود مقاومت خوبی نشان می دهد. پلی اتیلن ترفتالات، برای تولید بطری نوشابه، بطری آب، بطری روغن های خوراکی، ورق های بسته بندی کاربرد دارد.

نام ماده (فارسی): پلی اتیلن ترفتالات
نام ماده (انگلیسی):Polyethylene Terephthalate
نام تجاری (فارسی): پی ئی تی
نام تجاری (انگلیسی):PET
مجتمع های تولیدکننده:پتروشیمی تندگویان

از این نوع پلیمر به سبب ویژگیهای خاص خود در نگهداری انواع نوشیدنی ها از جمله نوشیدنیهای گازکربنیکدار استفاده میشود. بدون تردید همه ما برای یکبارهم که شده نوشابه ها و نوشیدنی های گاز کربنیک دار را در ظرف پلاستیکی مخصوص دیدهایم، این پلاستیکها که تحول عظیمی را در نگهداری مواد غدایی (مایعات) ایجاد کردهاند. گونهای از پلیمرها تحت عنوان پلی اتیلن ترفتالات یا (PET) میباشند. این پلیمر از گستره مواد پلی استر است که با مصرف ۳۲ میلیون تن در حال حاضر معادل ۱۸ درصد از کل مصرف جهانی پلیمرهای اساسی را به خود اختصاص داده است. خانواده پلی استر، همچنین در سنتز الیاف نیز به کار میرود. مصرف کنونی جهان از گرید الیاف این پلیمر ۳/۹ میلیون تن درسال است که رقمی معادل ۵ درصد از مصرف جهانی انواع پلیمرهای میباشد. پیشبینی میشود مصرف گرید بطری درسال ۲۰۱۳ به حدود ۱۹ میلیون تن برسد.
این پلیمر سالهاست در تولید الیاف برای مصارف نساجی مورد استفاده قرار میگیرد. استحکام بالای این پلیمر باعث شده که فشار بیش از psi 100 را تحمل کرده و نیز در مقابل عبور دیاکسید کربن از خود مقاومت خوبی نشان دهد به همین دلیل است PET برای نگهداری انواع نوشیدنیهای گازکربنیکدار مورد استفاده قرار میگیرند. PET در صنایع بستهبندی نیر کاربرد خوبی دارد. مخصوصاً در بسته بندی مواد غدایی که میتواند جوشانده شود. از دیگر موارد استفاده این پلیمر، ساخت فیلم PET میباشد که در فیلمهای عکاسی و نوارهای ضبط مغناطیسی از آن استفاده فراوان میشود. پلیاتیلن ترفتالات در دو گرید الیاف و بطری تولید میشود.

موارد مصرف:
بطری نوشابه، بطری آب، بطری روغن های خوراکی، ورق های بسته بندی

خواص فیزیکی و شیمیایی:
(C10H8O4)n
Density amorphous 1370 kg/m3
Density crystalline 1455 kg/m3
Tensile strength 5575 MPa
Elastic limit 50150%
Notch test 3.6 kJ/m2
Glass temperature 75 C
Melting point 260 C
Vicat B 170 C
Thermal conductivity 0.24 W/(mK)
Linear expansion coefficient 710-5/K
Specific heat (c) 1.0 kJ/kg

اطلاعات ایمنی:
پلیمر مذاب باعث سوختگی می شود. در صورت بلعیدن امکان بروز التهاب و سوزش وجود دارد.خطر حریق آن کم است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *